ရှင်ယာကုပ်သြဝါဒစာစောင်က ကနဦးခရစ်ယာန်အသင်းတော်တွေ (ပျံ့နှံ့လျက်ရှိတဲ့ ခရစ်ယာန်ဂျူးလူမျိုး ၁၂ မျိုး) ကို လိပ်မူပြီးရေးသားတဲ့ စာစောင်ဖြစ်ပါတယ်။
ရေးသားသူ ရှင်ယာကုပ် ဆိုတဲ့သူရဲ့ သရုပ်မှန်အပေါ် ငြင်းခုံနေဆဲဖြစ်ပြီး၊ ၎င်းကိုခရစ်ယာန်ဂျူး လူမျိုးတဦး အနေနဲ့ မှတ်ယူထားကြပါတယ်။ စာစောင် ရေးဖွဲ့ခဲ့တဲ့အချိန်အတိအကျနဲ့ ပတ်သက်လို့လည်းများစွာ သဘောထားကွဲလွဲမှု တွေ ရှိပါတယ်။ ပညာရှင် တော်တော်များများကတော့ ၁ ရာစုအကုန် ၂ ရာစုအဝင်ပိုင်းမှာ ရေးသားခဲ့နိုင်လောက်တယ်လို့ ယူဆပြီး ၎င်းဟာ တမန်တော်ခေတ်ပြီးနောက်ပိုင်းမှ ဖြစ်နိုင်တယ်လို့ ယူဆကြပါတယ်။ ထိုအယူအဆအားဖြင့်ဆိုပါက AD ၄၄ နှစ်မှာ မာတုရ တယောက်အနေနဲ့ သေဆုံးခဲ့တဲ့ ဇေဗေဒဲရဲ့သား ယာကုပ် နဲ့ AD ၆၂/၆၉ နှစ်လောက်မှာ မာတုရ အနေနဲ့ ကျောက်ခဲနဲ့ ပစ်ခံရပြီး သေဆုံးခဲ့တဲ့ သခင်ဘုရားရဲ့ ညီတော် ရှင်ယာကုပ် တို့ ၂ ဦးစလုံး က ရေးသားခဲ့တာမဖြစ် နိုင်ဘူး လို့လည်း ယူဆကြပါတယ်။ ဒါကြောင့်မို့လို့ ထိုသြဝါဒစာစောင်ဟာ တမန်တော်ရဲ့ အခွင့်အာဏာကို ရယူလိုမှု ရည်ရွယ်ချက်နဲ့ သတင်းစကားလိုအပ်ချက်အရ ပြုစုထားတဲ့ စာစောင်တခုအဖြစ် (တနည်း) မှားယွင်းစွာမှတ်ယူထားမှု တခု အနေဖြင့် နားလည်ထားကြလေ့ရှိပါတယ်။ အဲ့လိုပြောလို့ ဒီစာစောင်ဟာ ယုံကြည်စိတ်ချဖွယ်မကောင်းဘူးလို့ လုံးဝမဆိုလိုပါ။ သမ္မာကျမ်းစာကို လေ့လာဖော်ထုတ်ကြတဲ့ ခေတ်ပေါ် ကျမ်းပညာရှင်များက ထုံးစံအတိုင်း တတ်နိုင်သမျှ ဘာသာရေးဘက်လိုက်မှုကင်းပြီး တင်းတင်းကြပ်ကြပ် critically လေ့လာကြလို့ သူတို့ပြောတဲ့အတိုင်း တင်ပြခြင်းသာဖြစ်ပါတယ်။ မည်သို့ပင်ဆိုစေကာမူ တမန်တော်ကြီးများနဲ့ အလွန်နီးစပ်မှုရှိခဲ့ကြပြီး အလွန်ရှေးကျတဲ့ကနဦးအသင်းတော်ဖခင်ကြီးများက ရှင်ယာကုပ်ဩဝါဒစာစောင်ကို ကျမ်းဘောင်သွင်းပေးခဲ့ကြတဲ့အတွက် ယုံကြည်စိတ်ချစွာ ဖတ်ရှုလေ့လာနိုင်ပါတယ်။
ထိုသြဝါဒစာစောင်ဟာ ကက်သလစ်စာစောင် ၇ ခုလို့ ခေါ်ကြတဲ့ (ရှင်ယာကုပ်၊ ၁ ပေ၊ ၂ ပေ၊ ၁ ယော၊ ၂ ယော၊ ၃ ယော၊ ရှင်ယုဒ) အထဲက ၁ စောင်လည်း ဖြစ်ပါတယ်။ ဒီနေရာမှာ Catholic ဆိုတာ ရောမကတ်သိုလစ်အသင်းတော်ရဲ့စာစောင်လို့ ပြောတာ မဟုတ်ပါဘူး။ Universal လို့အဓိပ္ပါယ်ရတဲ့ Catholic ကို ပြောခြင်းဖြစ်ပါတယ်။
ထိုစာစောင်ဟာ လုပ်ထုံးလုပ်နည်း/စည်းမျဥ်းစည်းကမ်းတွေကို ၎င်းတို့အရှိအတိုင်း တရားသေ ဖော်ပြသွန်သင်ခြင်းထက် လူရဲ့ ကိုယ်ကျင့်တရား နဲ့ဆိုင်တဲ့အပိုင်းကို ဆုံးမသွန်သင်ပဲ့ပြင်တဲ့ ပုံစံမျိုးဖြစ်ပါတယ်။ စာရေးသူက “ညှင်းပန်းနှိပ်စက်မှု၌ သည်းခံခြင်း ၊ ဆင်းရဲခြင်းနဲ့ ချမ်းသာခြင်း ၊ နှုတ် လျှာကိုထိန်းချုပ်ခြင်း၊ မိဘမဲ့ မုဆိုးမများကို ဂရုစိုက်ခြင်း၊ ဝါကြွားခြင်း၊ ကျိန်ဆိုခြင်း၊ ဆုတောင်းပဌာနာ ပြုခြင်း စတဲ့ ခေါင်းစဥ်အားလုံးကို စုစည်းဖော်ပြထားတယ်။
“ကယ်တင်ခြင်း” လုပ်ငန်းစဥ်မှာ လူသားရဲ့ ပါဝင်ပတ်သက်မှုကို ယတိပြတ်ငြင်းပယ်တဲ့ “မာတင်လူသာ”ကဲ့သို့သော ဓမ္မပညာရှင်များအတွက် အတော်လေးကို အကြပ်တွေ့စေတာကတော့ “ရှင်ယာကုပ် သြဝါဒစာ ၂ : ၁၇ မှာရေးသားထားတဲ့ “ထိုနည်းတူ၊ အကျင့်နှင့်ကင်းသော ယုံကြည်ခြင်းသည် တစ်ပါးတည်းရှိသောကြောင့် အသေဖြစ်၏။” ဆိုတဲ့ ကောင်းသောအကျင့်ပါရှိတဲ့ ယုံကြည်ခြင်းရဲ့ အရေးကြီးပုံကို အလေးထား ဖော်ပြတဲ့ စာပိုဒ်တွေပဲဖြစ်ပါတယ်။
“လူသာ”က ရှင်ယာကုပ်သြဝါဒစာစောင်ကို “တန်ဖိုးမဲ့သော/ အဆင့်မရှိသော” သြဝါဒစာစောင်ဟု လူသိရှင်ကြား ခေါ်ဆိုခဲ့ဖူးပါတယ်။ ထိုစာစောင်ဟာ ဓမ္မသစ်ကျမ်းစာစောင်များထဲက နာမကျန်းဖြစ် တဲ့သူအပေါ် ဆီသွန်းလောင်းခြင်းကို ပြန်လည်ရည်ညွှန်းဖော်ဆိုတဲ့ တခုတည်းသော စာစောင်လည်းဖြစ်ပါတယ်။ ၎င်းကို တော့ စက္ကရမင်တ မင်္ဂလာ (၇) ပါးထဲက တခုအဖြစ် ရောမကတ်သိုလစ် နဲ့ အရှေ့တိုင်းအော်သိုဒေါ့စ် ဓမ္မပညာရှင်တွေက ဖြစ်နိုင်ဖွယ်ကိုးကားချက်တခု အနေနဲ့ ယူဆထားတဲ့ ရည်ညွှန်းချက်တခုလည်းဖြစ်ပါတယ်။
ရှင်ယာကုပ်သြဝါဒစာစောင်ဟာ ၎င်းမှာပါဝင်တဲ့အကြောင်းအရာတွေဟာ အရပ်ရပ်ကွဲပြားနေတဲ့ ဂျူးလူမျိုး ၁၂ နွယ် ကို ပုံဖော်ထားတဲ့ ယေဘုယျပရိသတ်ဆီသို့ နှုတ်ဆက်ပြောဆိုခြင်းနှင့် “သခင်ယေရှုခရစ်တော်” ဆိုတဲ့ စကားစုကို အသုံးပြု ထားခြင်းကလွဲလို့ တခြားဘာမှ ထူးထူးခြားခြားမရှိဘူး ဆိုတဲ့ ဝေဖန်ချက်တွေ မကြာခနဆိုသလို ရှိလျက်နေသော်ငြား လည်း တကယ်တမ်းတော့ ၎င်းဟာ ကနဦးခရစ်ယာန် ဘာသာရေးကို အများဆုံးကိုယ်စားပြုထားတဲ့ စာ တစောင်ဖြစ် ပါတယ်။
“၎င်းဟာ ကနဦးအသင်းတော်အတွက် သာသနာပြုခြင်းအမှုတော်ရဲ့ အသက်သွေးကြောနဲ့ဆိုင်တဲ့ အပိုင်းကို ပြောဆို ခြင်းသာမဟုတ်ဘဲ၊ ကမ္ဘာအနှံ့မှာ ပျံ့နှံ့လျက်ရှိနေတဲ့ အသင်းတော်တွေရဲ့ အသက်တာနေထိုင်မှုမှာ ယုံကြည်ခြင်း ရဲ့ မရှိမဖြစ်အရေးကြီးပုံကို သိရှိနားလည်နေရုံမျှမက နေ့စဥ်နှင့်အမျှ လူ့ကျင့်ဝတ်နှင့်ဆိုင်တဲ့ ကိစ္စများ၊ ကြွယ်ဝခြင်းနှင့် အဆင့်အတန်းအပေါ် ဓလေ့ထုံးတမ်းအရ ဝေဖန်မှတ်ချက်ပြုမှုများနဲ့အတူ ပေါ်ပေါက် လာတတ်သော အများနှင့်ဆိုင်တဲ့ ကိစ္စရပ်များမှာ လိုအပ်တဲ့လမ်းညွှန်မှုများကို ပုံဖော်ပေးနေတဲ့ သွန်သင်ချက်များဖြစ်ပါတယ်။”
အသင်းတော်ရဲ့ စည်းကမ်းနဲ့ အနာရောဂါငြိမ်းခြင်းအလေ့အကျင့် ဆိုင်ရာကိစ္စရပ်တွင် ဆုတောင်းခြင်း၊ ဆီသွန်း လောင်းခြင်း နှင့် နာမကျန်းသူအတွက် အနာငြိမ်းခြင်းအကျိုးရှိစေရန် အပြစ်ဝန်ချတောင်းပန်ခြင်း စသည့် အချက်များအား အလေးထား ဖော်ပြထားသည်ကို တွေ့ရပါတယ်။ သြဝါဒစာစောင်ရဲ့ အခန်းကြီး ၁၊ အခန်းငယ် ၂ မှ ၄၊ ၁၉ မှ ၂၇ တို့တွင်တည်ကြည်ခြင်း၊ ညှင်းပန်းနှိပ်စက်ခြင်းထဲမှ ဝမ်းမြောက်ခြင်း တို့ဟာ မြင့်မားသောကိုယ်ကျင့်တရား ပိုင်းဆိုင်ရာ လိုအပ်ချက်များပါတဲ့ သန့်စင်တဲ့ကိုးကွယ်မှု တခုအပေါ်အခြေပြုဖြစ်တည်လာကြောင်း ဖော်ပြထားပါတယ်။
“အကျင့်နှင့်ကင်းသောယုံကြည်ခြင်းသည်အသေဖြစ်သည်” ဆိုသည့် ရှင်ယာကုပ်၏ ဖော်ပြချက်ကို
“လူမည်သည်ကား၊ ပညတ်တရား၏ အကျင့်မရှိဘဲ ယုံကြည်ခြင်းအားဖြင့် ဖြောင့်မတ်ရာသို့ ရောက်တတ်သည်ဟုယူရ၏”
ဆိုသည့် ရှင်ပေါလု၏ ဖော်ပြ ချက်နှင့် အဘယ်သို့ နှိုင်းယှဥ်ရမည်နည်းဆိုသည့် အငြင်းအခုံသည် သမိုင်းတလျှောက် ဖြစ်နေဆဲပင်ဖြစ်သည်။
ခရစ်ယာန် သာသနာသမိုင်းမှာ အဓိကကျတဲ့ ထိုငြင်းခုံမှုဟာ တကယ်တော့ ရိုးရှင်းတဲ့အချက်တခုကိုသတိမထားမိလို့ပဲ ဖြစ်ပါတယ်။ ရှင်ပေါလု ပြောခဲ့တဲ့ အကျင့်ဟာ “ပညတ်တရားရဲ့ အကျင့် နဲ့ (တနည်း) ဂျူးလူမျိုးတွေလိုက်လျှောက်ရတဲ့ အကျင့်/လုပ်ဆောင်မှုတွေဖြစ်ပြီး ဆိုလိုတာက တပါးအမျိုးသားတွေ မလုပ်ဆောင်တဲ့ကျင့်ဆောင်မှုတွေကို ရည်ညွှန်း နေတာပဲဖြစ်တယ်။ ဂျူးတွေကျင့်ဆောင်ရတဲ့ ပညတ်တော် (၁၀)ပါးအပါအဝင်၊ အရေဖျားလှီးခြင်းဆိုင်တဲ့ အကျင့်/လုပ်ဆောင်မှု၊ အစားအသောက်နဲ့ ဆိုင်တဲ့ အကျင့်/လုပ်ဆောင်မှုတွေကို ရှင်ပေါလုက ရည်ညွှန်းနေတာ ဖြစ်ပါတယ်။
အခြားတဖက်မှာ တမန်တော်ရှင်ယာကုပ်ပြောတဲ့ “အကျင့်” ဆိုတာကတော့ ပညတ်တရားက တောင်းဆို တဲ့ အကျင့်ကိုပြောနေတာမဟုတ်ဘဲ ချစ်ခြင်းမေတ္တာ၊ သနားခြင်းဂရုဏာရဲ့ အကျင့်ကို ရည်ညွှန်းနေတာဖြစ်ပါတယ်။ ထို့ကြောင့် ထို ဖော်ပြချက် ၂ မျိုးဟာ တခုနဲ့ တခု သင့်မြတ်နေရုံမျှမက တခုစီဟာ မတူညီတဲ့ ပြသနာတွေအပေါ် ရည်ညွှန်းပြောဆိုနေခြင်းဖြစ်တယ်။ တမန်တော်ရှင်ပေါလုဆိုရင် ဂလာတိ ၆ : ၂ မှာ ညီအစ်ကိုတွေ ထမ်းရွက်စရာဝန်ချင်းတို့ကို အချင်းချင်းကူညီ၍ ထမ်းရွက်ဖို့အတွက် “ခရစ်တော်ရဲ့တရား”(the law of Christ) ကို “ကျင့်” ကြလော့ ဟူ၍တောင်မှ ပြောထားတာတွေ့ရပါတယ်။ ရှင်ပေါလုပြောတဲ့ ထိုအကျင့်ဟာ တမန်တော်ရှင်ယာကုပ်က ရှင်ယာကုပ် သြဝါဒစာ အခန်းကြီး ၂ အငယ် ၈ မှာပြောထားတဲ့
“ကိုယ်နှင့်စပ်ဆိုင်သောသူကို ကိုယ်နှင့်အမျှချစ်လော့ဟု ကျမ်းစာ၌ပါသော ရွှေပညတ်တော်ကို သင်တို့သည် စောင့်ရှောက်လျှင်၊ ကောင်းသောအကျင့်ကို ကျင့်ရာသို့ရောက်ကြ၏။– ရွှေပညတ်ဖြစ်တဲ့ “ချစ်ခြင်းမေတ္တာရဲ့ အကျင့်” ပင်ဖြစ်ပါတယ်။ တမန်တော်ရှင်ပေါလုအသုံးပြုခဲ့သည့် ဘာသာစကားပုံစံသည် တမန်တော်ရှင်ယာကုပ် ၏ စိတ်ထဲတွင်ထပ်တူရှိမည်ဟု မယူဆနိုင်ပါ။ ရှင်ယာကုပ်သြဝါဒစာ အခန်းကြီး ၂ မှာ ရှင်ယာကုပ်က အကျင့်အားဖြင့် ဖြောင့်မတ်ရာသို့ရောက်သည်အား ဖော်ပြရာတွင် အာဗြံဟံအား ဥပမာအဖြစ်အသုံးပြုခဲ့သလို တမန်တော်ရှင်ပေါလု သည်လည်း ရောမသြဝါဒစာ အခန်းကြီး ၄ တွင် ယုံကြည်ခြင်းအားဖြင့် ဖြောင့်မတ်ရာသို့ရောက်သည်ကို ဖော်ပြရာ၌ အာဗြံဟံကိုသာပင် ဥပမာပြ ဖော်ပြခဲ့ကြောင်း တွေ့ရပါတယ်။ ဒါကြောင့်မို့လို့ သြဝါဒစာ ၂ စောင်ဟာ မတူညီတဲ့ ရည်ရွယ်ချက် ၂ ခုနဲ့ သွန်သင်ပေးနေတယ်ဆိုတာ ဆင်ခြင်ရပါတယ်။
—————————————————————————————————————————————————————-
ထာဝရဘုရား၏ ပညတ်တော် ၁၀ ပါး
- ငါမှတစ်ပါး အခြားသောဘုရားကို မကိုးကွယ်နှင့်။
- အထက်မိုးကောင်းကင်၌လည်းကောင်း၊ အောက်အရပ်မြေကြီးပေါ်၌လည်းကောင်း၊ မြေကြီးအောက်ရေထဲ၌လည်းကောင်း ရှိသောအရာနှင့် ပုံသဏ္ဌာန်တူအောင်၊ ရုပ်တုဆင်းတုကို ကိုယ်အဖို့မလုပ်နှင့်။ဦးမချဝတ်မပြုနှင့်။ အကြောင်းမူကား၊ သင်၏ဘုရားသခင် ငါထာဝရဘုရားသည်၊ သင်၌အပြစ်ရှိသည်ဟု ယုံလွယ်သောဘုရား၊ ငါ့ကိုမုန်းသောသူတို့၏ အမျိုးအစဉ်အဆက်၊ တတိယအဆက်၊ စတုတ္ထအဆက်တိုင်အောင်၊ အဘတို့၏အပြစ်ကို သားတို့၌ဆပ်ပေးစီရင်သောဘုရား၊ ငါ့ကိုချစ်၍ ငါ့ပညတ်တို့ကိုကျင့်သောသူတို့၏ အမျိုးအစဉ်အဆက် အထောင်အသောင်းတိုင်အောင်၊ ကရုဏာကိုပြသော ဘုရားဖြစ်၏။
- သင်၏ဘုရားသခင်ထာဝရဘုရား၏ နာမတော်ကို မုသားနှင့်ဆိုင်၍ မမြွက်မဆိုနှင့်။ အကြောင်းမူကား၊ နာမတော်ကို မုသားနှင့်ဆိုင်၍ မြွက်ဆိုသောသူကို အပြစ်မရှိဟု ထာဝရဘုရားမှတ်တော်မမူ။
- ဥပုသ်နေ့ကိုသန့်ရှင်းစေခြင်းငှာ၊ ထိုနေ့ရက်ကိုအောက်မေ့လော့။ခြောက်ရက်ပတ်လုံး အလုပ်မျိုးကိုကြိုးစား၍ လုပ်ဆောင်လော့။ သတ္တမနေ့ရက်သည် သင်၏ဘုရားသခင်ထာဝရဘုရား၏ ဥပုသ်နေ့ဖြစ်၏။ ထိုနေ့၌ သင်မှစ၍သင်၏သားသမီး၊ ကျွန်ယောက်ျား၊ မိန်းမ၊ တိရစ္ဆာန်၊ သင်၏ တံခါးအတွင်း၌နေသော ဧည့်သည်အာဂန္တုသည် အလုပ်မလုပ်ရ။ အကြောင်းမူကား၊ ထာဝရဘုရားသည် မိုးကောင်းကင်၊ မြေကြီး၊ သမုဒ္ဒရာ၊ အရပ်ရပ်၌ရှိသမျှတို့ကို ခြောက်ရက်တွင်ဖန်ဆင်း၍ သတ္တမနေ့ရက်၌ ငြိမ်ဝပ်စွာနေတော်မူ၏။ ထိုကြောင့် ထာဝရဘုရားသည် သတ္တမနေ့ရက်ကို ကောင်းချီးပေး၍ သန့်ရှင်းစေတော်မူ၏။
- သင်၏ဘုရားသခင်ထာဝရဘုရား ပေးသနားတော်မူသောပြည်၌ သင်၏အသက်တာ ရှည်မည်အကြောင်း၊ သင်၏မိဘကိုရိုသေစွာပြုလော့။
- လူအသက်ကို မသတ်နှင့်။
- သူ့မယားကို မပြစ်မှားနှင့်။
- သူ့ဥစ္စာကို မခိုးနှင့်။
- ကိုယ်နှင့်စပ်ဆိုင်သောသူတစ်ဖက်၌ မမှန်သောသက်သေကို မခံနှင့်။
- ကိုယ်နှင့်စပ်ဆိုင်သောသူ၏အိမ်ကို တပ်မက်လိုချင်သောစိတ် မရှိစေနှင့်။ ကိုယ်နှင့်စပ်ဆိုင်သောသူ၏ မယား၊ သူ၏ ကျွန်ယောက်ျား၊ မိန်းမ၊ နွား၊ မြည်းမှစ၍ ကိုယ်နှင့်စပ်ဆိုင်သောသူ၏ ဥစ္စာတစ်စုံတစ်ခုကိုမျှ တပ်မက်လိုချင်သောစိတ်မရှိစေနှင့်ဟု မိန့်တော်မူ၏
ယခုဆောင်းပါးသည် မူရင်းစာရေးသူ ဆရာ John Wick နှင့် λόγος ၏ မူပိုင်စာမူဖြစ်ပြီး ရေးသားသူ၏ ဘုရားသခင့်အမှုတော်မြတ်အတွက် ကြိုးစားအားထုတ်မှုကို လေးစားတန်ဖိုးထားကြောင်း ပြသသည့်အနေဖြင့် လျော်ကန်သော ချီးကျူးဂုဏ်ပြုမှု (appropriate credit) မပေးဘဲ အခြားနေရာများ၌ စာသားများအား ကူးယူဖော်ပြခြင်း၊ စီးပွါးဖြစ်ထုတ်ဝေကာ ရောင်းဝယ်ဖောက်ကားခြင်းများ မပြုလုပ်ကြပါရန် မေတ္တာရပ်ခံပါသည်။ ကြိုက်နှစ်သက်ပါက မူရင်း website link ကို ဖော်ပြပေးကာ ထပ်ဆင့်ဖြန့်ဝေပေးခြင်းအားဖြင့် ကျွန်ုပ်တို့၏ အမှုတော်မြတ်လုပ်ငန်းကို ပံ့ပိုးကူညီနိုင်ပါသည်။ အသေးစိတ်သိရှိလိုပါက λόγος ၏ “အသုံးပြုခြင်းဆိုင်ရာ သတ်မှတ်ချက်များ” တွင် ဖတ်ရှုလေ့လာပါ။